fbpx Intention is everything | Growthways

Dat geldt altijd. Ook bij het geven van feedback aan je team(leden). 

Mensen vragen me dikwijls om tips of een methode die ik kan aanraden voor het geven van feedback. Natuurlijk bestaan die tools, kan ik ze toelichten en ze laten inoefenen zodat je dit snel in de praktijk kan omzetten. Maar weet 'a tool is just a tool'.

Wat ik daarmee bedoel?

Als je intentie is om iemand zijn 'vet' te geven of gewoon eens echt goed je gedacht te zeggen, verbloemd in één of andere methode dan zal de tool je echt niet verder helpen. Het lijkt overbodig dit te vermelden, maar het gebeurt oh zoveel in de praktijk. Een methode die zich daar gemakkelijk toe leent en wordt toegepast is de 'sandwich methode'. Je kent het wel. Eerst iets positiefs vertellen, dan je 'echte boodschap' en dan opnieuw afsluiten met iets positiefs. Vreselijk.

Alsof mensen niet voelen waar het dan écht om gaat. Hier geloof ik dus niet in.

Mensen voelen wat de échte boodschap is en bijgevolg voelt de rest niet als oprecht (al zou dat mogelijks wel het geval kunnen zijn) en kan het alleen maar je relatie schaden.

Als je een (negatieve) boodschap hebt te geven, geef deze boodschap dan zo zuiver en helder mogelijk. Daarbij raad ik mijn klanten wel aan om te starten met geven van een kader zodat het team(lid) weet waar het precies over gaat. Je kan bijvoorbeeld kaderen dat het over een specifieke context of gedrag gaat dat je hebt waargenomen. Zeer gericht en zo objectief mogelijk. Zo weet je team(lid) ook dat het om een 'geïsoleerd' gegeven gaat (en je voorts dus tevreden bent van jullie samenwerking).

Of je kan de feedback starten met een kadering over dat het mogelijks een blinde vlek is waar je iets wil over zeggen en dat je het deelt omdat je de kans wil geven om hier bewust van te zijn. Maar...ga hierbij altijd heel goed na bij jezelf of je intentie goed zit en echt oprecht is. Want niemand heeft er wat aan om algemene kritiek te krijgen die mogelijks niet eens met de persoon in kwestie te maken heeft.

Zeg enkel dingen die je echt meent, in positieve en negatievere boodschappen. En denk vooraf na over wat jouw intentie is met deze boodschap...niet met de bedoeling ze niet te geven, want feedback kan echt iemand bewustzijn vergroten en is dus in sé een kans tot ontwikkeling.

Als je vooraf nagaat bij jezelf of je intentie zuiver is en daar naar handelt, dan zal dit veel meer opleveren dan een techniek of tool die je gebruikt.

Als je vooraf nagaat bij jezelf of je intentie zuiver is en daar naar handelt, dan zal dit veel meer opleveren dan nauwgezet een techniek toepassen waarbij je eigenlijk gewoon iemand zijn 'vet' wil geven.

Intention is everything. Je intentie is echt voelbaar, zeker in een gesprek als deze. Het is determinerend voor de manier waarop je boodschap over komt. Als dat al goed zit ben je al heel goed bezig. Technieken en tools om jezelf hierin te sterken kunnen zeker de kers op de taart zijn maar nooit de taart zelf.

Off

Gerelateerde inzichten

man met pc in het groen

Krachtdadig leidinggeven

Krachtdadig leidinggeven in tijden van (corona)-crisis is niet altijd een evidente opdracht.  Om leiders hierin te ondersteunen, schreven we een tekst, namen we een audio om emoties te kanaliseren en een video met printable document om niet helpende gedachten te transformeren.
read more
Spiegel

Spiegel

Bij een confrontatie heb je altijd te leren.  Het is een spiegel die je voorgehouden wordt. Een soort richtingwijzer over wat je nog te leren hebt.  Ik deel hierin graag een persoonlijk voorbeeld met jou om vervolgens ook de link te leggen met jou als leider en hoe dat gaat in teams.
read more
Anissa met klant

Wat wordt er mogelijk ?

De mensen waarmee we samenwerken bij Growthways zijn vaak zeer druk in de weer. Er wordt heel veel tijd en energie gespendeerd aan het hier en nu. Dat is belangrijk. Maar soms wordt er daarbij voorbijgegaan aan de essentie Herkenbaar? Lees dan zeker verder want het inspireerde me om iets neer te schrijven dat ik graag ook met andere leiders deel.
read more