Begin dit jaar kon je lezen dat ik voor het eerste een #nosocialmedia challenge met mezelf aan ging. Ik koos er voor om 1 week geen gebruik te maken van social media. Even helemaal offline gaan om te kunnen doorleven wat het nu echt betekent om 'offline' te zijn.
Hier kan je mijn bevindingen terugvinden:
Als ik héél eerlijk ben, dan vond ik die eerste 2dagen zonder #socialmedia toch wat 'afkicken'. Zo betrapte ik me er op, hoe ik bv. een foto wilde nemen en delen met iemand die er niet was, of hoe ik 'snel' nog even iets wilde opvolgen via mail, of hoe ik de 'nieuwtjes' even wilde bekijken...
"Hoe heb je het ervaren?" vroegen al enkele mensen me. Wel...ik stond versteld van het 'afkick' gevoel die eerste dagen maar...
Ik stond er nog meer van versteld hoeveel meer tijd en rust ik heb mogen ervaren door steeds maar met 1 ding tegelijk bezig te zijn.
Het gebruik van kanalen zoals Facebook, What's app, Insta(gram), Linkedin, mail, messenger, YouTube... maken deel uit ons leven. Het is niet meer weg te denken en is vooral typerend in onze manier van communiceren en instant/ last minute afspreken met elkaar. Je kan connectie maken met mensen aan de andere kant van de wereld via allerlei kanalen, wat fantastisch is! Het heeft ook een keerzijde.
Je kan daardoor ook:
- 24/7 bezig blijven
- Altijd 'aan' staan
- Amper of geen pauzes nemen
- Blijven gaan
- Alle kanten op
- In het extreme zelfs vergeten welke richting we weer op gingen... #likeafish
Ik besefte hoe hard dat zij die niet altijd 'online' zijn, dat echt heel bewust doen. Want het sluipt anders in no-time en vaak zo onbewust binnen. Bewust zijn van die keerzijde, is een belangrijke eerste stap om zelf sterker te bepalen hoe je dit inzet.
Als jij...
- jezelf en je tijd belangrijk vind
- meer focus wil in je 'werktijd'
- je eigen impact wil vergroten op je team(s)
- meer voldoening en verbinding wil voelen
- echt helemaal wil 'intunen' in het hier-en-nu
- meer wil genieten van je leven
- duurzame resultaten wil behalen
.. dan is heel bewust kiezen de boodschap zodat je #socialmedia inzet zodat het voor je 'op'-levert en je daarvoor niet 'in'-levert op wat belangrijk is voor jou.
Welke kanalen van #socialmedia gebruik jij en waarvoor?